O to více zarážející je fakt, kolik firem a institucí se vrátilo do původního režimu před karanténou, aniž by se z tohoto nouzového stavu poučili. Jako by se nic nestalo…rychle do starých kolejí a jedeme postaru dál, nějak bylo, nějak bude…vždyť to dvacet let děláme stejně a nic se nestalo.
Každá krizová situace je současně i možnou příležitostí, jak začít dělat věci jinak a lépe. Kdo to nepochopí, tak je obvykle odsouzen k cyklickému opakování starých chyb a jak známo, chyby stojí čas a čas jsou mimo jiné taky peníze a o peníze, respektive o provozní náklady půjde v následujícím období především. Kdo bude umět efektivně optimalizovat náklady a procesy, tak má šanci nadcházející ekonomickou krizi přežít, v tom lepším případě z ní vyjít i silnější.
Pro firmy jsou už standardem podnikové informační systémy v oblasti ERP, CRM, HRM, atd. ale CAFM systém jako klíčový nástroj pro digitalizaci správy majetku a výkon efektivního facility managementu je zatím poměrně okrajová záležitost, přičemž majetek je klíčová oblast firmy a jeho řádná správa pro vlastníky nutností a povinností.
Troufám si z vlastní praxe odhadnout, že jen cca 10% vlastníků majetku a budov používá k evidenci nějaký sofistikovaný CAFM systém, povětšinou jde o velké korporátní firmy, nebo klienty velkých FM společností. Drtivá většina vlastníků především z řad SME (malé a střední firmy) však dosud používá při technické správě majetku klasické metody evidence a administrace jako je tužka, diář, papír, šanon, v lepším případě excel, internetový kalendář, atd…
Digitalizací interních procesů technické správy majetku, budov a zavedením sofistikovaného CAFM řešení lze spustit cílenou optimalizaci nákladů a procesů s tím spojených, protože platí staré známé pravidlo, že jen to, co lze správně změřit lze taky efektivně řídit. Za pomoci tohoto řešení (ideálně vedeném v cloudu) lze zefektivnit správu majetku a budov a zredukovat tak například počet personálu, který technickou správu majetku ve firmě řeší a část z nich lze převést také do režimu HOME OFFICE, což prokazatelně přinese nemalou úsporu. Obecně se dá říct, že návratnost investice do digitalizace interních procesů se může pohybovat v horizontu jednoho až dvou let.
Především periodické a rutinní procesy lze poměrně snadno digitalizací zautomatizovat a uvolnit tak zaměstnancům „ruce a mozek“ k efektivnějšímu využití jejich potenciálu. Nezbytnou podmínkou výše popsaného je také změna pohledu vlastníka majetku na to, co je to facility management, co jsou to facility služby a kdo je součástí facility teamu. Není to jen o úklidu, ostraze a údržbě, jak se mnozí vlastníci majetku dosud domnívají.
Management firem by měl nejdříve hledat odpovědi na otázky typu:
Mezi povinnosti zaměstnavatele při převedení zaměstnance do režimu home office (v rámci dohod o výkonu práce z domova uzavíraných se zaměstnanci nebo v příslušných vnitřních předpisech, protože oficiální režim „home office“ Zákoník práce nedefinuje) patří to, že musí zaměstnanci zajistit odpovídající technické vybavení pro práci mimo pracoviště a nastavit pravidla pro jeho používání.
V tomto případě nejde jen o HW, ale taky o odpovídající SW a internetové připojení. Zaměstnavatel taky musí definovat opatření na ochranu firemních dat a know how. Velmi důležitá jsou pravidla kontroly vykonávané práce vedoucím zaměstnancem, protože dle Zákoníku práce má vedoucí zaměstnanec povinnost nejen práci přidělovat a řídit, ale má povinnost taky kontrolovat její plnění a zabezpečit přijetí opatření k ochraně majetku zaměstnavatele, a to dost dobře nepůjde bez zavedení CAFM systému.
Je důležité tyto procesy pochopit a dát je správně do souvislostí co lze řešit v rámci home office a kde je přítomnost v provozu zbytná a kde nezbytná. Klíčové je také dbát na správné zapracování a přijetí CAFM systému uživateli z řad zaměstnanců. Zaměstnavatel, který vybere pro své zaměstnance sofistikovaný, avšak současně uživatelsky přívětivý a podmínkám optimální CAFM systém získá výrazně rychlejší návratnost vložených prostředků než ten, který rozhodne bez odpovídajícího zapojení kompetentních osob.
Na CAFM systém nelze nahlížet jen jako na běžný SW a rozhodnutí nechat jen na IT specialistech, ale je nezbytné správně posoudit mnoho aspektů a zohlednit specifika každé společnosti. Je zjevné, že se v následujících měsících a letech nevyhneme poklesu ekonomiky a dojde tím k omezení prorůstových aktivit firem. Pevně věřím, že toto období využijí zaměstnavatelé k zamyšlení nad tím, jak zefektivnit provoz firmy, digitalizovat interní procesy a optimalizovat náklady. To spustí realizaci takových opatření, které celý obor facility managementu posunou do digitální éry.
Vladimír Baletka, (www.egonaprofit.cz)