Nové vydání Bezpečnostního předpisu pro výtahy – Provoz a servis výtahů
Označení ČSN 27 4002
Datum vydání 1.10.2018
Účinnost od: 1.11.2018
Popis:
Tato norma byla vypracována pro udržování úrovně bezpečného provozu výtahů, které jsou trvalou součástí staveb, po celou dobu jejich technického života. Pokud se týká servisu výtahů prováděného servisní firmou, lze z pohledu odpovědnosti servisní firmy garantovat pouze zajištění provozuschopnosti výtahů. K tomu, aby výtahy byly udržovány v úrovni bezpečného provozu je nutná aktivní spolupráce vlastníka/provozovatele výtahu zejména v oblasti odstraňování zjištěných provozních rizik výtahů. Použité postupy, odborná způsobilost servisních firem a jejich zaměstnanců mají zásadní vliv na úroveň poskytovaného servisu.
Změny proti předchozí normě
Oproti vydání z roku 2014 byly přesněji specifikovány požadavky na servisní firmu, provozovatele výtahů a monitoring výtahů. Dále byla přepracována příloha B se zdůrazněním provádění základních servisních úkonů k zajištění provozuschopnosti výtahu po celou dobu jeho technického života s rozdělením činností mezi provozovatele výtahu a servisní firmu.
Došlo k rozšíření čl. 4.1.2 základních požadavků na provoz výtahů. Rozšíření spočívá v tom, že do smluvního vztahu mezi servisní firmou a vlastníkem/provozovatelem nesmí bez souhlasu servisní firmy vstupovat žádný jiný profesní subjekt, který by prováděl na výtahu jakékoliv odborné úkony na základě požadavku vlastníka/provozovatele výtahu.
Dle nové normy se již nebudou provádět provozní prohlídky výtahů a s tím souvisí i zrušení pojmu dozorce výtahu.
Dále došlo ke změně Tabulky 1 – Lhůty provádění odborných prohlídek. Mění se datum rozdělení výtahů do kategorií. Kategorie I. – výtahy uvedené do provozu po 1.4.1999 (původně bylo po 1.1.1993) a Kategorie II – výtahy uvedené do provozu před 1.4.1999 (původně bylo před 1.1.1993). Jednotlivé intervaly odborných prohlídek se nemění, pouze u výtahů uvedených do provozu v období 1.1.1993 až 1.4.1999 se interval odborných prohlídek zkrátí ze 3 měsíců na 2 u výtahů s převažujícím přístupem veřejnosti, respektive ze 4 měsíců na 3 u výtahů v budovách používaných převážně uživateli budovy s omezeným přístupem veřejnosti.
Další podstatnou změnou je čl. 5.2 Kontrola provozuschopnosti evakuačních a požárních výtahů, jako požárně bezpečnostních zařízení. Evakuační a požární výtahy jsou požárně bezpečnostními zařízeními ve smyslu vyhlášky č. 246/2001 Sb., u kterých musí být nejméně 1 x za rok provedena kontrola provozuschopnosti k zajištění správné funkce po jejich uvedení do zvláštního režimu. Tuto kontrolu provozuschopnosti mohou provádět v souladu se zákonem č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, pouze odborně způsobilé osoby nebo technici požární ochrany. Odpovědnost za provedení těchto kontrol jde za vlastníky nebo provozovateli budov.
Kniha odborných prohlídek – dokument určený k záznamům o provádění, výsledcích a závěrech odborných prohlídek vykonávaných pracovníky servisní firmy může být dle nové normy i v elektronickém provedení za podmínky, že servisní firma zajišťující údržbu daného výtahu je schopna zajistit okamžitý zápis zjištěných dat do monitorovacího systému a trvalý přístup ke všem takto provedeným zápisům vlastníkovi/provozovateli výtahu nebo jeho oprávněnému zástupci.
Tam, kde je k dispozici monitorovací zařízení instalované na výtahu, je možno provádět vybrané prohlídky pomocí tohoto zařízení za dodržení těchto podmínek: